Jeśli rozmawiasz z Bogiem, jesteś głęboko uduchowiony. Jeśli mówisz sam do siebie, ludzie powiedzą, że jesteś wariatem.
Podobnie jest z medytacją. Nie radzę medytować w poczekalni np do lekarza
Medytacja techniką Vipassana (Świadomości) nie koliduje w żaden sposób z Religią Chrześcijańską, ponieważ w tej praktyce badasz swój umysł i obserwujesz swoje ciało, pozostając obserwatorem.
W medytacjach techniką Samatha (Koncentracja) skupiasz się na jakimś obiekcie, np. świecy, posążku małego Buddy, czarnej kropce na białej ścianie, mantrze, sutrze itd. Celem jest skupienie zmysłów na konkretnej energii. W zależności od tego, na co się koncentrujesz, możesz żyć zgodnie z religią chrześcijańską albo przeciwstawiać się nauczaniu Kościoła.
List do biskupów Kościoła katolickiego na temat niektórych aspektów medytacji chrześcijańskiej
W 1989 roku Kongregacja Nauki Wiary opublikowała dokument zatytułowany „List do biskupów Kościoła katolickiego na temat niektórych aspektów medytacji chrześcijańskiej”. Dokument omawia medytację w tradycji chrześcijańskiej, ale jednocześnie ostrzega przed modyfikowaniem medytacji, ponieważ może to prowadzić do zachwiania wiary.
Kościół uważa, że każda forma medytacji powinna prowadzić do głębszego zrozumienia i doświadczenia Boga, a nie do skoncentrowania się na wewnętrznym „ja” lub do osiągnięcia stanu pustki. Chrześcijanie są zachęcani do rozwagi w przyjmowaniu praktyk z innych tradycji, upewniając się, że są one zgodne z nauką Kościoła.
Podsumowując, jeśli skupiasz się na wierze w Biblię, krzyż, czy inne symbole, jest to zgodne z nauczaniem Kościoła. Natomiast skupianie się na energii duchowej jest sprzeczne z ich naukami.
Przeanalizujmy tradycyjną niedzielną mszę z perspektywy obu stron, aby dostrzec, że zarówno religia chrześcijańska, jak i medytacja, mają wspólny mianownik.
Msza – czas 5 minut:
Wejście i przygotowanie: Msza rozpoczyna się wejściem kapłana do kościoła, podczas którego może być śpiewany chór lub hymn.
Medytacja:
Staramy się relaksować, przyjąć otoczenie i znaleźć nasze miejsce w kościele.
Msza – czas 15 minut:
Liturgia Słowa i Homilia: Podczas pierwszej części Mszy czytane są fragmenty Pisma Świętego, a w drugiej prowadzona jest interpretacja poprzez kazanie, mające na celu wyjaśnienie i zastosowanie tekstu biblijnego do codziennego życia.
Medytacja:
Prowadzimy wędrówkę myślami, poznając Boga, a nie samych siebie, zgodnie z techniką medytacyjną Vipassana.
Msza – czas 15 minut:
Wyznanie wiary, modlitwy powszechne i liturgia eucharystyczna: To centralna część Mszy, w której następuje przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa na poziomie duchowym.
Medytacja:
Przechodzimy do techniki medytacyjnej Samatha, powtarzając pewne części mszy jak mantry, aby wzmocnić nasze połączenie neuronowe i programować umysł oraz podświadome działania. Angażujemy przy tym nasze zmysły.
- Wzrok – przypisując symbole takie jak podnoszenie przez Kapłana hostii oraz Krewi Chrystusa pod postacią wina
- Słuch – powtarzając mantry (modlitwy) lub słuchaniu dzwonów mszalnych podczas klęczenia
- Węch – zapach kadzidła
- Smak – Podczas komunik świętej spożywasz ciało Chrystusa)
- Dotyk – Składanie rąk do modlitwy, tworzenie symbolu krzyża na piersi i klęczenie,
Msza – czas 8 minut:
Komunia święta: Podczas Komunii wierni otrzymują hostię.
Medytacja:
Skupiamy się na zmysłach, zwłaszcza smaku, jak opisano wcześniej.
Msza – czas 8 minut:
Zakończenie: Kapłan skierowuje ogłoszenia organizacyjne i udziela błogosławieństwa wiernym.
Medytacja:
Powracamy myślami do naszego codziennego życia.
Podsumowanie: Religi w medytacji
Jeśli żyjemy zgodnie z naukami Kościoła katolickiego i staramy się zgłębić oraz zrozumieć doświadczenie Boga poprzez medytację, jest to dobre.
Natomiast, jeśli zamiast Boga odkrywamy nasze wewnętrzne „ja” jako formę energii, jest to już złe