Jeśli rozmawiasz z Bogiem, jesteś głęboko uduchowiony. Jeśli mówisz sam do siebie, ludzie powiedzą, że jesteś wariatem.

Podobnie jest z medytacją. Nie radzę medytować w poczekalni np do lekarza

kobieta modlaca sie lub medytujaca

Medytacja techniką Vipassana (Świadomości) nie koliduje w żaden sposób z Religią Chrześcijańską, ponieważ w tej praktyce badasz swój umysł i obserwujesz swoje ciało, pozostając obserwatorem.

W medytacjach techniką Samatha (Koncentracja) skupiasz się na jakimś obiekcie, np. świecy, posążku małego Buddy, czarnej kropce na białej ścianie, mantrze, sutrze itd. Celem jest skupienie zmysłów na konkretnej energii. W zależności od tego, na co się koncentrujesz, możesz żyć zgodnie z religią chrześcijańską albo przeciwstawiać się nauczaniu Kościoła.

List do biskupów Kościoła katolickiego na temat niektórych aspektów medytacji chrześcijańskiej

W 1989 roku Kongregacja Nauki Wiary opublikowała dokument zatytułowany „List do biskupów Kościoła katolickiego na temat niektórych aspektów medytacji chrześcijańskiej”. Dokument omawia medytację w tradycji chrześcijańskiej, ale jednocześnie ostrzega przed modyfikowaniem medytacji, ponieważ może to prowadzić do zachwiania wiary.

Kościół uważa, że każda forma medytacji powinna prowadzić do głębszego zrozumienia i doświadczenia Boga, a nie do skoncentrowania się na wewnętrznym „ja” lub do osiągnięcia stanu pustki. Chrześcijanie są zachęcani do rozwagi w przyjmowaniu praktyk z innych tradycji, upewniając się, że są one zgodne z nauką Kościoła.

Podsumowując, jeśli skupiasz się na wierze w Biblię, krzyż, czy inne symbole, jest to zgodne z nauczaniem Kościoła. Natomiast skupianie się na energii duchowej jest sprzeczne z ich naukami.

Przeanalizujmy tradycyjną niedzielną mszę z perspektywy obu stron, aby dostrzec, że zarówno religia chrześcijańska, jak i medytacja, mają wspólny mianownik.

Msza – czas 5 minut:
Wejście i przygotowanie: Msza rozpoczyna się wejściem kapłana do kościoła, podczas którego może być śpiewany chór lub hymn.

Medytacja:
Staramy się relaksować, przyjąć otoczenie i znaleźć nasze miejsce w kościele.

Msza – czas 15 minut:
Liturgia Słowa i Homilia: Podczas pierwszej części Mszy czytane są fragmenty Pisma Świętego, a w drugiej prowadzona jest interpretacja poprzez kazanie, mające na celu wyjaśnienie i zastosowanie tekstu biblijnego do codziennego życia.

Medytacja:
Prowadzimy wędrówkę myślami, poznając Boga, a nie samych siebie, zgodnie z techniką medytacyjną Vipassana.

Msza – czas 15 minut:
Wyznanie wiary, modlitwy powszechne i liturgia eucharystyczna: To centralna część Mszy, w której następuje przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa na poziomie duchowym.

Medytacja:
Przechodzimy do techniki medytacyjnej Samatha, powtarzając pewne części mszy jak mantry, aby wzmocnić nasze połączenie neuronowe i programować umysł oraz podświadome działania. Angażujemy przy tym nasze zmysły.

  • Wzrok – przypisując symbole takie jak podnoszenie przez Kapłana hostii oraz Krewi Chrystusa pod postacią wina
  • Słuch – powtarzając mantry (modlitwy) lub słuchaniu dzwonów mszalnych podczas klęczenia
  • Węch – zapach kadzidła
  • Smak – Podczas komunik świętej spożywasz ciało Chrystusa)
  • Dotyk – Składanie rąk do modlitwy, tworzenie symbolu krzyża na piersi i klęczenie,

Msza – czas 8 minut:
Komunia święta: Podczas Komunii wierni otrzymują hostię.

Medytacja:
Skupiamy się na zmysłach, zwłaszcza smaku, jak opisano wcześniej.

Msza – czas 8 minut:
Zakończenie: Kapłan skierowuje ogłoszenia organizacyjne i udziela błogosławieństwa wiernym.

Medytacja:
Powracamy myślami do naszego codziennego życia.

Osoba modli się w kościele

Podsumowanie: Religi w medytacji

Jeśli żyjemy zgodnie z naukami Kościoła katolickiego i staramy się zgłębić oraz zrozumieć doświadczenie Boga poprzez medytację, jest to dobre.

Natomiast, jeśli zamiast Boga odkrywamy nasze wewnętrzne „ja” jako formę energii, jest to już złe

Wszystko zależy od punktu widzenia

Wszystko zależy od sposobu, w jaki interpretujemy nasz punkt widzenia na dany temat. Na przykład, obraz na początku przedstawiający głęboko modlącą się osobę wcale nie musi być tym, czym się wydaje. W rzeczywistości, to, co widzicie, może być samurajem podczas medytacji.
Medytacja a Religia v2